Jak wybrać stronę internetową

Posted on

website

Ile kosztuje strona internetowa

Wiele klientów pyta mnie, jaką stronę kupić i u kogo, jaka jest jej cena, gdyż wielu sprzedawców oferuje różne ceny

Zacznijmy od strony wizytówki czyli proste strony internetowej dla firmy z informacją o tym czym się firma zajmuje, kiedy powstała, jakie ma ceny, gdzie się znajduje

Cena strony wizytówki zależy od technologii wykonania. Warto dowiedzieć się więcej, zanim kupimy taką, byśmy nie wyrzucili pieniędzy w błoto. Sama strona internetowa nie wystarczy, jeśli chcemy dzięki niej sprzedawać, musi ona dotrzeć do klientów. Już na tym etapie musimy się zastanowić jaki mamy budżet na zlecenie, bo od tego zależy powodzenie przedsięwzięcia, strategia oraz cena. Zdradzę tu parę tajników branży, o których mało kto chce mówić

Strona wizytówka na CMS WordPress

Czy warto? Jest to dobry stosunek wartości do ceny. Najczęściej bazujemy na gotowych szablonach znalezionych w internecie. Są one darmowe lub płatne. Są zazwyczaj ładniejsze niż przygotowane samemu (w niskiej cenie), a te płatne są ładniejsze niż darmowe. Ja przy płatnych zalecam, by klient kupił sam szablon lub dał mi zaliczkę, bym kupił go ja. Taki szablon możemy użyć raz. Koszt dobrej jakości szablonu to około 100 zł. Należy go jeszcze przystosować, by wyglądał tak jak w demo (demo podsyłamy klientowi, ewentualnie pokazujemy gdzie klient może go znaleźć). Potrzebna tu jest wiedza, jednak nie jest to czarna magia, w zasadzie klient sam jest w stanie poradzić sobie z konfiguracją szablonu, jednak jeśli coś zepsuje, a my będziemy musieli poprawiać, to cena za poprawki niewiele będzie niższa od ceny za zrobienie strony od nowa. Koszt za pracę nad dostosowaniem szablonu do wymagań klienta to około 500 zł brutto.

Pozycjonowanie

Mamy już stronę internetową, wygląda ładnie, ale nie widać jej w Google. Stronę należy pozycjonować. W tym celu musimy wykonać jej optymalizację czyli SEO. Koszt takiej usługi u nas to również 500 zł brutto. Jest to dość krótka praca za jednym razem, ale trzeba mieć odpowiednią wiedzę, by to zrobić dobrze. Następnie w czasie pozycjonowania, jeśli widzimy pewne braki często wracamy do SEO i poprawiamy, by strona reagowała na zmiany i np lepiej wspierała frazę, na którą rośniemy (resztę fraz w danym budżecie pomijamy lub zwiększamy budżet w kolejnym kroku)

Linkowanie

Kolejna faza to linkowanie. Jest to dość prosta faza, jednak należy wiedzieć skąd zdobywać linki dobrej jakości. Jeśli tu popełnimy błąd, nasza strona spadnie i raczej nie da się jej już dobrze wypozycjonować, trzeba będzie kupować nową stronę i domenę. W najgorszym wypadku możemy dostać się na czarną listę, jednak to się rzadko zdarza. Częściej nie wchodzimy do TOP10 i już nie opłaca się inwestować dodatkowych pieniędzy, by tam wejść. Ta faza również kosztuje 500 zł brutto (za podstawowe działania rzecz jasna), koszt dla nas – samego dodania do dobrych jakościowo stron to około 200-300 zł, więc zarabiamy 200-300 zł minus podatek. Dodatkowe działania są dodatkowo płatne, w specjalnych warunkach sięgamy po pomoc specjalistów, od których się uczymy, by nic nie zepsuć. Tu jak z pacjentem w szpitalu, ostrożnie, rozważnie, powoli, ale coraz drożej

Teksty

Jeśli klient sam nie napisze tekstów na stronę, musimy je napisać sami. Koszt takich tekstów to również 500 zł brutto, gdyż Google wyżej stawia w wynikach wyszukiwania dobre teksty pod względem stylistycznym, gramatycznym i językowym. Nasze doświadczenie pozwala nam uzyskiwać wysokie pozycje – zapytaj o nasze wyniki. Jeśli klient dostarcza teksty, wtedy stosujemy SEO w cenie 500 zł, faza została opisana w poprzednich akapitach

Czyli za około 1500-2000 zł brutto możemy mówić o stronie, która ma sens pojawić się w internecie. Jeśli ktoś uważa, ze za 500 zł zacznie przyciągać klientów, jest w dużym błędzie. To samo dotyczy klientów, którzy sami chcą zrobić stronę – to może się udać przy odpowiedniej wiedzy. Ja musiałem około pół roku uczyć się pozycjonowania sam, do tego około roku czy półtora czekałem na efekty swoich działań pozycjonerskich i dopiero po uzyskaniu dobrych rezultatów, rozpocząłem pozyskiwanie klientów. Jeśli coś źle zrobisz, stracisz rok na pracę, a klientów nie będzie, będzie trzeba zaczynać wszystko od nowa. Ja nikogo nie chcę straszyć, wystarczy zapytać o wyniki konkurencję. Ważna sprawa – pozycjonowanie to tylko jedna z możliwości promocji swoich usług, do tego dochodzą ogłoszenia, newsletter, facebook i inne social media. Witam w trudnej rzeczywistości

Rozwiązania autorskie od podstaw

Strona w HTML. Czemu jest najlepsza z tych, które oferuje? Jest ją stosunkowo łatwo zrobić od podstaw (łatwiej niż dobry szablon WordPressa – z naciskiem na dobry pod względem SEO). WordPress nie zawsze się dobrze pozycjonuje, gdyż Google nie lubi powtarzających się treści na stronach, tego samego kodu. Jeśli Google widzi, że masz stronę HTML (lub szablon WordPress) taki sam jak 1000 innych osób, to wybacz, nie wyniesie Cię na szczyty. Musisz mieć coś autorskiego i to zrobionego dobrze. Co z tego, że gimnazjalista zrobi dla Ciebie stronkę za 200-300 zł? Ona na 90% nie wypłynie wysoko w wynikach wyszukiwania, bo będzie zrobione nie tak jak lubi Google. Strona autorska, tworzona od podstaw jest droższa od strony WordPress, na darmowym lub płatnym szablonie. To taki zegarek szwajcarski na zamówienie. Kod jest dostosowany do wymagań Google, nie jest to strona zrobiona na odczepnego, klient może nie widzi tego co tam jest pod spodem, ale jest to skuteczne (zapytaj wykonawce o wyniki w pozycjonowaniu na tle konkurencji). Kod jest autorski dla danej strony i tylko ta strona będzie z niego korzystała. Jeśli ktoś użyje kodu w innych stronach, pozycje wszystkich będą osłabione. To taki marketing jak z ubraniami od krawca szytymi na miarę, tylko Ty masz taki kod i stronę, Google to docenia, podobnie jak bystre oko zauważy, że dany garnitur jest szyty na miarę. Jeśli nie widzisz tej różnicy, może ta strona nie jest dla Ciebie, może jej nie potrzebujesz. Moim celem nie jest sprzedanie kobiecie w ciąży Maybacha, tylko dostarczenie jej tego czego aktualnie potrzebuje – kołyski dla dziecka. Gdy dziecko podrośnie, może matka kupi dobry samochód dla niego ;), ale to jeszcze nie ten czas. Dobre porównanie jest tutaj https://youtu.be/ApGXujZVWf4 jeśli nie czujesz różnicy między jakością dźwięku, kup tańszą stronę, prawdopodobnie ona Ci wystarczy. W promowaniu w internecie usług wysokiej jakości, takie różnice mają znaczenie, zaręczam – zobacz moje wyniki, na wiele fraz jestem w TOPach i nie jest to przypadek, to celowe działania o wysokiej jakości, które mnie nawiasem wiele czasu i pieniędzy kosztują. Czas wykonania mojej wizytówki, która jest w TOP3 na frazę „strony internetowe Radom” to około tygodnia. Wcześniej strona długo była na 1 pozycji, wierzę, że jeszcze na nią wrócę. Mam również bloga na WordPressie, który na frazę „blog ekonomiczny” jest drugi w Polsce za serwisem money.pl To są bardzo dobre wyniki w Google i wymagały wiele pracy (pozycjonowanie na cały kraj jest oczywiście bardziej czasochłonne i kosztowne). Do tego stronę HTML znacznie trudniej popsuć. WordPressa można zawirusować, strony HTML nie

Konkurencja proponuje magiczny CMS

Nie chce tu nikogo obrażać, ale to strata pieniędzy. Własny CMS robi się, w celu pokonania WordPressa. Jak pisałem powtarzający się kod sprawia, że Google nie przepada za takimi stronami. Najlepsze są autorskie, jednak większość osób nie wie tak na prawdę jak zrobić autorski CMS, z szablonem do WordPressa zapewne byłby problem. Takie rozwiązania robią specjaliści dla dużych firm, które są od lat na rynku, mają duże budżety i są w stanie zatrudnić programistę na rok za około 5000-10.000 zł miesięcznie. Nie oszukujmy się, mało kto umie zrobić to dobrze, ja nie mam swojego CMSa, bo żeby go zrobić tak, by miało to sens, musiałbym około 2-3 lat uczyć się jak to zrobić, by pokonać WordPressa, który ma dużą społeczność developerów. I jedynym atutem takiego podejścia jest właśnie unikatowość kodu. Szablon byłbym w stanie przygotować autorski pod WordPressa. Koszt strony HTML pisanej od podstaw to 2000 zł brutto (plus pozycjonowanie czyli około 1000 zł lokalnie). Koszt autorskiego szablonu pisanego absolutnie od podstaw, bez szkieletu gotowego to około 3000 zł. Jeśli masz mniejszy budżet to chcesz kogoś oszukać i zapewne ten ktoś oszuka Ciebie. Czyli rozwiązania autorskie lepiej się pozycjonują (jeśli są zrobione dobrze, jeśli nie, lepiej kupić stronę na WordPressie, wyjdzie taniej i pewniej, za rozwiązania autorskie zabieraj się wyłącznie wtedy, gdy widzisz, że programista dzięki nim jest wyżej w Google od stron konkurencji na WordPressie – nawiasem zrób sobie lub poproś programistę o dodatkowe sprawdzenie na czym stoją strony konkurencji)

Podsumowując

– jeśli nie masz 1000-1500 zł brutto nie zabieraj się za wykonywanie strony internetowej. Lepiej załóż sobie fanpage na facebooku, bo tak czy inaczej reklama na FB jest najbardziej opłacalną w stosunku do kosztów i tam promuj swoją firmę (na facebooku trzeba też być, strona to kolejny droższy dodatek i zbieranie innych klientów z Google). Jeśli jednak chcesz być postrzegany bardziej profesjonalnie, musisz mieć około 2000 zł na stronę internetową, by ją wypozycjonować. Jeśli zależy Ci na autorskim rozwiązaniu z pozycjonowaniem, to 3000 zł na start będzie dobrą opcją. Oczywiście jeśli potrzebujesz dodatkowego autorskiego projektu graficznego, możesz go zamówić u grafika. Pocięcie strony wedle projektu to dodatkowe 500-1000 zł brutto w zależności od skomplikowania projektu i ilości elementów do wstawienia (my rozliczamy się za przepracowany czas)

Uważaj, pływasz z rekinami w ich oceanie

Jeśli chcesz zamówić stronę i myślisz, że jesteś cwańszy od programistów, którzy zjedli zęby na informatyce, a dla Ciebie kod przypomina hieroglify, zapomnij, nie uda Ci się wygrać z informatykami. Jeśli będziesz się targował, zaniżał budżet, dostaniesz to, za co zapłaciłeś. Czyli jeśli chcesz autorską stronę za 1000 zł, dostaniesz zapewne stronę z gotowca. Nikt Ci nie powie, że strona będzie się gorzej pozycjonowała. Pazerny traci podwójnie, pamiętaj o tym. Decydując się na usługi wysokiej jakości, bądź przygotowany na wysokie koszta. Zawsze pytaj swojego wykonawce o wyniki w pozycjonowaniu. Jeśli dasz 1000 zł za stronę, albo 200-300 studentowi, zapłacisz w rok 6000 zł na Ad Wordsy, stracisz na tym. Tylko usługi dobrej jakości i dobrze opłacony, zadowolony programista to gwarancja dla Ciebie, że zajdziesz daleko. Uważaj również na tak zwanych specjalistów, którzy deprecjonują innych – zazwyczaj sami nic nie umieją i chcą, sprzedać swoje usługi. Ja długo nie pisałem o tym jak porównywać strony, gdyż nie chciałem zostać posądzony o kłamstwa. Nie wierz nikomu, pytaj o wyniki. Ktoś może zrobić ładniejszą stronę, ale ona jeśli jest źle zrobiona, nie znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, że ekspertem od danego szablonu jest jego wykonawca, jeśli chcesz coś zmienić i mieć 100% pewności, że będzie to poprawne, zapytaj autora. Każdy specjalista jak ja zrobi to dobrze na 90%, większość na 50%, gdyż tylko autor wie co miał na myśli. Konkurencja jest spora i każdy myśli, że wie lepiej, Ty nie wierz nikomu, sprawdzaj wyniki, wybieraj najlepsze rozwiązania lub fanpage na Facebooku, bo szkoda palić pieniędzy na bezwartościowy kod

 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *